Connected en autonome voertuigtechnologiën

De initiële tests hebben betrekking op communicatietechnologieën tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de infrastructuur. Deze technologieën stellen auto’s in staat om niet alleen met elkaar te communiceren, maar ook met verkeersborden, informatiebruggen over de snelweg en verkeerslichten. Dankzij de gegevensuitwisseling tussen voertuigen zullen de toekomstige connected auto’s op lange termijn kunnen samenwerken om de bestuurder te ondersteunen bij het wisselen van rijstrook en het oprijden van kruispunten eenvoudiger en veiliger te maken. Tony Harper, Head of Research bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Onze connected en geautomatiseerde technologie zou de verkeersstroom kunnen helpen verbeteren, files terugdringen en het risico op ongevallen kunnen beperken. We zullen ook de rijervaring verbeteren door bestuurders te laten kiezen hoeveel ondersteuning en assistentie gewenst is. In druk verkeer kan de bestuurder er bijvoorbeeld voor kiezen om de autonome functie van het voertuig in te schakelen om zo de vermoeiende en stressende delen van de rit te voorkomen. Zelfs wanneer de bestuurder geniet van de sensaties die de weg te bieden heeft, zullen onze nieuwe technologieën op de achtergrond samenwerken om de veiligheid te garanderen. Omdat de intelligente auto altijd alert en nooit afwezig is, kan hij u ook door wegwerkzaamheden leiden of ongevallen helpen voorkomen. Sportieve bestuurders zullen vervolgens gewaarschuwd worden dat zich achter een blinde bocht of buiten het zicht een gevaar bevindt. Een slecht geparkeerde auto of een ambulance die uw richting uitkomt? U kunt op tijd vertragen, het gevaar probleemloos vermijden en uw reis voortzetten.”

ROADWORK ASSIST gebruikt een naar voren gerichte stereocamera om een 3D-beeld van de weg en de auto´s voor u te creëren. Dankzij de hulp van geavanceerde beeldverwerkingssoftware herkent het systeem onder andere verkeerskegels en geleide bakens. Het systeem merkt wanneer de auto het begin van wegwerkzaamheden nadert, berekend een ideale route door de wegwerkzaamheden en informeert de bestuurder dat er wegversmallingen op komst zijn. Het systeem voert vervolgens kleine stuurcorrecties uit om de bestuurder te helpen om in zijn eigen rijstrook te blijven. Tony Harper verklaarde: “Door drukke wegwerkzaamheden rijden, is voor veel mensen een stressvolle ervaring, zeker wanneer de rijstroken smaller worden, als er aan de andere kant van de weg gereden moet worden en wanneer de wegmarkeringen vaag of verborgen zijn of ontbreken. Om deze problemen te zoveel mogelijk uit de weg te gaan, zal ons systeem de auto in het midden van vernauwde rijstroken houden om de bestuurder mogelijk stress uit handen te nemen. Met nog meer onderzoek kan dit systeem de auto in de toekomst helpen om autonoom door wegwerkzaamheden te rijden.”

SAFE PULLAWAY Te dicht op voorliggers rijden in de file of bij het oprijden van kruispunten is een veel voorkomende oorzaak van ongevallen. Lichte aanrijdingen worden vaak ook veroorzaakt door bestuurders die tegen muren, garagedeuren of geparkeerde auto’s rijden. Dit gebeurt doordat de auto per ongeluk in verkeerde versnelling wordt gezet bij het weg rijden. Jaguar Land Rover heeft een hulpsysteem ontwikkeld, Safe Pullaway, om dit soort ongevallen te voorkomen. Safe Pullaway maakt gebruikt van de stereocamera om de omgeving voor de auto nauwlettend in de gaten te houden. Zodra er voertuigen of obstakels worden gedetecteerd die tijdens het manoeuvreren een aanrijding tot gevolg kunnen hebben, zal de auto automatisch afgeremd worden en krijgt de bestuurder een geluidssignaal te horen.

OVER THE HORIZON WARNING maakt deel uit van een onderzoeksproject dat toestellen test die radiosignalen gebruiken om relevante gegevens uit te wisselen tussen voertuigen. Wanneer voertuigen met elkaar kunnen communiceren, kunnen bestuurders en autonome auto´s worden gewaarschuwd voor gevaren en obstakels welke zicht achter een blinde bocht of buiten het zicht bevindt. Tony Harper verklaarde: “Over The Horizon zal de veiligheid verhogen en kan files en ongevallen helpen te vermijden. Op het juiste moment de juiste informatie geven, zal bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces, ongeacht of de auto wordt bestuurd of zelf rijdt.” Als een auto vertraagt of stopt en een risico vormt voor andere bestuurders kan hij de waarschuwing ‘Hazard Ahead’ uitzenden naar auto´s in zijn omgeving. Naderende voertuigen krijgen dan een visuele en auditieve waarschuwing die de bestuurder alert maakt op het gevaar. Het horen van de sirene van hulpdiensten maar niet kunnen zien waar het geluid vandaan komt, kan worden ervaren als een stressvolle ervaring. Door bestuurders op het juiste moment de juiste informatie te geven, zal het systeem bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces en zo de kans op ongevallen verkleinen. Emergency Vehicle Warning stelt ambulances, politieauto´s en brandweerwagens in staat om met andere voertuigen op de weg te communiceren: een systeem in het hulpverleningsvoertuig geeft het naderende verkeer een waarschuwing voordat zwaailichten en sirenes de bestuurders bereiken. Bestuurders krijgen een geluids- en visuele waarschuwing dat hen informeert hoe het hulpverleningsvoertuig hen nadert en hoe ver het nog verwijderd is: zo kunnen bestuurders veilig stoppen om plaats te maken. Dit beperkt onnodige vertragingen voor de hulpdiensten en voorkomt tegelijkertijd ongevallen.

Meer lezen? Dat kan hier!