Nieuwe Range Rover Velar: verder verfijnd, nog slimmer en nu ook als efficiënte P400e Plug-in Hybride

De Range Rover Velar is aantrekkelijker, duurzamer en slimmer dan ooit dankzij een grondige upgrade. Land Rover introduceert onder meer een efficiënte P400e Plug-in Hybride, maar ook nieuwe Pivi-infotainmentsystemen en elegante nieuwe designfeatures.

 

De Range Rover Velar – gepositioneerd tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport – biedt klanten de perfecte balans tussen design en technologie. En vanaf nu ook met elektrische power. De Velar P400e combineert efficiency met performance dankzij een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 liter viercilinder Ingenium-benzinemotor en een 105 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 297 kW (404 pk) met een systeemkoppel van 640 Nm. Dit resulteert in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur van slechts 5,4 seconden.

 

P400e Plug-in Hybride

De geavanceerde elektromotor wordt gevoed door een 17,1 kWh lithium-ion-accu, geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Met Fast Charging (32 kW gelijkstroom) is de accu in een half uur van 0 tot 80 procent op te laden. Met een wallbox thuis, met een capaciteit van 7 kW, kan dat in 1 uur en 40 minuten. Met een volle accu kan deze nieuwe Range Rover Velar P400e tot wel 53 kilometer volledig elektrisch en lokaal emissievrij rijden. De puur elektrische actieradius is ruim voldoende voor het meeste woon-werkverkeer (ongeveer 20 kilometer in Nederland) in de EV-modus zonder onderweg te moeten opladen. Het gemiddelde brandstofverbruik is beperkt tot 2,2 l/100 km* met een gemiddelde CO2-emisise van 50 g/km*.

 

Drie rijmodi P400e

De Velar P400e heeft drie rijmodi: EV, HYBRID en SAVE. In de EV-modus (Electric Vehicle) drijft uitsluitend de elektromotor de auto aan. In de HYBRID-modus – de standaardinstelling – werken de benzine- en elektromotor optimaal met elkaar samen. Het systeem past de werking van de aandrijflijn automatisch aan aan de rijomstandigheden en de resterende acculading. De functie Predictive Energy Optimization (PEO) integreert op slimme wijze route- en GPS-locatiegegevens om de efficiency en het comfort voor de geselecteerde reis te maximaliseren. Tot slot is er de SAVE-modus – deze geeft prioriteit aan de verbrandingsmotor om de acculading te sparen voor inzet later tijdens de reis, bijvoorbeeld bij het binnenrijden van stedelijk gebied.

 

Nieuwe Ingenium-motoren

Voor het eerst introduceert Land Rover ook nieuwe 3.0 liter zes-in-lijn Ingenium-motoren in de Range Rover Velar. De nieuwe in eigen huis ontwikkelde motoren zijn verkrijgbaar als D300 (221 kW (300 pk)/650 Nm diesel) en als P400 (294 kW (400 pk)/550 Nm benzine). Al deze versies zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving en luchtvering voor het kenmerkende Range Rover-comfort. De nieuwste vier- en zescilinder Ingenium benzine- en dieselmotoren zijn voor het eerst ook met Mild Hybride-techniek verkrijgbaar voor een lager brandstofverbruik en lagere emissies.

 

Mild-Hybrid Electric Vehicle

De geavanceerde Mild-Hybrid Electric Vehicle-techniek (MHEV) voor de vier- en zescilinder dieselmotoren en de zescilinder benzinemotoren, omvat een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan tijdens remmen en gas los de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen. Die energie wordt opgeslagen in een aparte 48-volt lithium-ion-accu, geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Deze accu levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren en ondersteunt het verfijnde stop-startsysteem.

 

Superschone dieselmotoren

De P400 zescilindermotor is voorzien van een elektrische supercharger, twin-scroll turbotechniek en Continuous Variable Valve Lift (CVVL) voor nog meer efficiency en performance. De krachtige P400-versie sprint in slechts 5,5 seconden naar 100 km/uur. De D300 dieselmotor heeft hier 6,5 seconden voor nodig. Het gemiddelde verbruik van de D300 komt uit op 7,4 l/100 km* met een CO2-uitstoot van 196 g/km*. Dankzij sequentiële turbo’s en nabehandeling van uitlaatgassen is dit een van ’s werelds toonaangevende dieselmotoren. Niet voor niets voldoet deze krachtbron met 48-volt MHEV-technologie al aan de emissienormen Real Driving Emissions Step 2 (RDE2) en Euro 6d-Final. De D300 Ingenium-dieselmotor is ook verkrijgbaar in de Range Rover en Range Rover Sport.

 

Nieuwe D200 dieselmotor

Land Rover introduceert ook de nieuwe generatie viercilinder Ingenium D200 (150 kW/204 pk) dieselmotor in de Range Rover Velar. Deze biedt meer power, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. De motor wordt met dezelfde MHEV-technologie aangeboden als de rest van de motoren in het gamma. De CO2-uitstoot komt uit op 168 g/km*, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 l/100 km*.